Menu

PROJEKTANTKI I PROJEKTANCI MODY

Fot. Man Ray, Coco Chanel, 1935, Museo Reine Sofia.

 

Zapraszamy na nowy cykl spotkań 

o słynnych projektantkach i projektantach mody!

 

 

PROJEKTANTKI I PROJEKTANCI MODY

środy, godz. 19:00, ok. 75 minut

Prowadząca: dr Aleksandra Jatczak-Repeć

 

14 kwietnia: Reformatorki, feministki i artystki.

O kobietach i projektantkach, które w XIX wieku próbowały reformować damską garderobę.

21 kwietnia: Paul Poiret

O francuskim „królu mody”, który w początku XX wieku przodował w artystycznym podejściu do mody i twierdził, że wyeliminował gorset z damskiej garderoby.

28 kwietnia: Coco Chanel

O legendarnej sierocie, która w myśl emancypacji i minimalizmu wprowadziła do kobiecej szafy spodnie, tzw. małą czarną i inne funkcjonalne rozwiązania.

05 maja: Elsa Schiaparelli

O włoskiej artystce, która wprowadziła humor i surrealizm do paryskiej mody.

12 maja: Christian Dior

O nieznanym kuratorze sztuk, wielbicielu kwiatów … i przepowiedni, znanego jako twórca „new look” – stylu, który po II wojnie światowej przywrócił Francji pozycję lidera w modzie.

19 maja: Cristobal Balenciaga

O mistrzu milczenia, który w trakcie kryzysu wypracował rewolucyjne rozwiązania dla mody.

26 maja: Mary Quant

O twórczyni, która w II połowie XX wieku wprowadziła modę w czas demokratyzacji, globalizacji oraz prymatu młodzieży we wszystkich strefach życia.

 

Bilety i karnet na spotkania można kupić w zakładce ZGŁOSZENIA, która znajduje w prawym, górnym rogu strony (www.arttransfer.pl/zgloszenia).

Pojedynczy bilet kosztuje 29 zł., koszt pakietu zawierającego 7 wykładów wynosi 162 zł.

Wykład odbywać się będzie na platformie Zoom. Link do wykładu znajduje się na bilecie. Prosimy o wcześniejsze zainstalowanie stosownego programu https://zoom.us/

W razie pytań prosimy o kontakt na office@arttransfer.pl 

 

Spotkania poprowadzi:

Dr Aleksandra Jatczak-Repeć

Doktor nauk humanistycznych, absolwentka Instytutu Historii Sztuki UW. Od 2010 roku prowadzi pracownię Historii i Teorii Mody w Katedrze Mody Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, inicjuje interdyscyplinarne warsztaty i realizuje projekty międzyinstytucjonalne (regularne z Operą Paryską, Muzeum Narodowym w Warszawie). Wykładała też gościnnie m. in.: Royal Academy of fine Arts w Gandawie, Instytucie Fotografii Fort, SCEKU i in. 

W 2020 roku na Wydziale Historycznym UW obroniła doktorat pt. Postmodernizm w modzie lat 70. XX wieku. Pluralizm stylistyczny i zmiany na globalnym rynku mody, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji w Polsce” pod kierunkiem dr hab. Anny Sieradzkiej, prof. UW.

Kuratorka wystaw: m. in. Niebezpieczne ujęcia. 100 lat fotografii mody w Polsce (Instytut Fotografii Fort, 2019), Tactilis – wystawa tkaniny i rysunku (Fundacja Sztuki Banku PKO), Chapeau bas. Wystawa kapeluszy z kolekcji Adama Leja, (ASP Warszawa), Filmowo mi… – polskie plakaty filmowe z lat 1945-1969 i Stefan Norblin – artysta wszechstronny, (Muzeum Plakatu, Warszawa). Konsultantka merytoryczna projektów z zakresu historii mody, m. in. polskiej edycji autobiografii Christiana Diora czy multimedialnego przewodnika Instytutu Adama Mickiewicza o historii polskiej mody. Autorka artykułów naukowych i popularno-naukowych z dziedziny sztuki (publikowane m. in. w: L’Officiel PolskaEllePolitykaMonitor MagazineBluszcz).

Odbyła szereg zagranicznych stypendiów naukowych, poszerzając wiedzę na najlepszych paryskich (Ecole du Louvre, Sorbonne) i londyńskich uczelniach (Central S. Martins, London College of Fashion, Victoria & Albert Museum).

 

Fot. Amelia Bloomer w tzw. bloomer suit, II poł. XX w.
Fot. Ilustracja katalogu Paula Poireta autorstwa Paula Iribe’a, 1908.

 

Fot. Man Ray, Coco Chanel, 1935, Museo Reine Sofia.
Fot. Elsa Schiaperlli na okładce magazynu „Time” 1934.

 

Fot. Wieczorowa suknia Balenciagi z 1954 roku i jej współczesny skan, Victoria and Albert Museum, London. X-ray: Nick Veasey, 2016. © Nick Veasey.