Menu

MISTRZOWIE SZTUKI NAIWNEJ

MISTRZOWIE SZTUKI NAIWNEJ

 

Zapraszamy na czerwcowy cykl spotkań „Mistrzowie sztuki naiwnej”

poniedziałek, godz. 20.00, ok. 75 minut

7 czerwca: Niko Pirosmani (1862-1918)

14 czerwca: Morris Hirshfield (1872-1946)

21 czerwca: Nikifor Krynicki (1895-1968)

Prowadząca: Ewa Szachowska

Arteterapeutka, koordynatorka i autorka projektów edukacyjnych oraz wieloletnia współpracowniczka Fundacji Art Transfer (od 2013 roku).  Współpracuje z Muzeum Sztuki Nowoczesnej nad Wisłą przy projekcie Dojrzali Wspaniali. Prowadzi warsztaty, oprowadzania, wykłady i różnorodne działania edukacyjne wykorzystujące medium sztuki, dedykowane głównie dorosłym, szczególnie seniorom, także  osobom z niepełnosprawnością i dzieciom. Pasjonatka historii sztuki – z wykształcenia i z zamiłowania. Zajmuje się edukacją przez sztukę i arteterapią zarówno od strony koncepcyjnej, jak i warsztatowej. Prowadzi także warsztaty i pracuje jako przewodnik w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego.

7 czerwca: Niko Pirosmani (1862-1918)

Obrazy tego niezwykłego gruzińskiego malarza samouka są porównywane do dzieł najwybitniejszych prymitywistów. Jego prace zostały zaprezentowane w 1913 roku na legendarnej wystawie w Moskwie wraz z Natalią Gonczarową, Michaiłem Łarionowem, Kazimierzem Malewiczem i Marc Chagallem, gdzie został przedstawiony jako „Rousseau Wschodu”.

Jego twórczość została doceniona dopiero po śmierci, gdy zyskał międzynarodową renomę i podziw jako wybitny przedstawiciel sztuki naiwnej.

Tematyka obrazów Pirosmaniego była zależna od upodobań klientów – kupców i restauratorów, którym artysta płacił obrazami za żywność. Dominowały przedstawienia wystawnych gruzińskich uczt oraz popularnych postaci, jak znana i lubiana wówczas tancerka Margarita. Niko Pirosmani malował też martwe natury przedstawiające towary sprzedawane w odwiedzanych przez niego sklepikach, fantastyczne krajobrazy i zwierzęta. I to portrety zwierząt, tych egzotycznych i całkiem zwyczajnych, domowych, zyskały mu zagorzałych wielbicieli na całym świecie. Malował często na czarnej ceracie, tworzącej charakterystyczne ciemne tło jego obrazów.

Niko Pirosmani, Uczta, olej na ceracie naklejonej na płótno,  177×113 cm. The State Museum of Oriental Art, Moscow.

Niko Pirosmani, Żyrafa, 1900s, olej na ceracie, 138 x 112 cm, The State Museum of Fine Arts of Georgia

 14 czerwca: Morris Hirshfield ( 1872-1946)

Morris Hirshfield urodził się na terenach Polski, wówczas wchodzących w skład Rosji. W wieku osiemnastu lat wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Znalazł zatrudnienie w fabryce płaszczy damskich; później wraz z bratem założył firmę, produkującą najpierw płaszcze damskie, potem damskie pantofle.

O tkaninach i butach wiedział bardzo wiele i to widać na jego obrazach 

Z powodu słabego zdrowia w 1935 roku odszedł na emeryturę i wtedy jako 64 latek powrócił do malowania, które bardzo lubił w dzieciństwie. Jego prace zdobyły uznanie Sidneya Janis’a, właściciela nowojorskiej galerii, który bardzo interesował się artystami-samoukami. Malarstwo Morrisa Hirshfielda znalazło także uznanie w kręgach paryskich surrealistów, którzy na początku lat 40s znaleźli bezpieczną przystań w Nowym Jorku. Andre Breton, umieścił obrazy Hirsfielda na pierwszej amerykańskiej wystawie surrealistów: First Papers of Surrealism, w 1942 roku.

W 1943 roku artysta otrzymał indywidualną wystawę w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Ameryka nie była przygotowana na odbiór sztuki naiwnej, wystawa wywołała falę  negatywnej krytyki; Art Digest określił Hirshfielda mianem „Mistrza dwóch lewych stóp”, a zła prasa, jaką otrzymał pokaz prac artysty, doprowadziła do utraty stanowiska pierwszego dyrektora MoMA, Alfreda H. Barr’a Juniora.

 Morris Hirshfield, Angora Cat, 1937

Morris Hirshfield, Girl and Dog, 1944

21 czerwca: Nikifor Krynicki ( 1895-1968)

Nikifor, malarz samouk, na wpół-analfabeta i jeden z najwybitniejszych twórców sztuki naiwnej. Najbardziej znany polski malarz naiwny, który dzięki filmowi Krzysztofa Krauzego Mój Nikifor, z pamiętną rolą Krystyny Feldman stał się bliższy szerszej publiczności. Łemko z pochodzenia, związany z Krynicą, do której dwukrotnie powracał po wywiezieniu na Ziemie Zachodnie w ramach Akcji Wisła.

Nie miał żadnego wykształcenia, ułomność psychiczna i fizyczna utrudniała mu kontakt z otoczeniem. Łącznikiem ze światem zewnętrznym było dla niego malowanie. Stworzył niemal 40 tysięcy prac, które wykonywał na zdobytych z odzysku materiałach niedużego formatu: kartkach, kartonikach, opakowaniach, niekiedy zapisanych po jednej stronie. Rysował ołówkiem, kredkami, malował akwarelą, najprostszą farba w guziczkach. Tematami obrazów uczynił otaczający go świat, wzbogacony osobistą fantazją i przeżyciami. Malował przede wszystkim pejzaże rzeczywistych i wyobrażonych miasteczek z akcentami w postaci wież kościelnych lub ratuszowych. Fascynowały go dworce, wiadukty i pociągi; tworzył także portrety i sceny religijne. Często podpisywał swoje prace niezrozumiałymi bądź częściowo tylko czytelnymi wyrazami zapisanymi koślawymi wielkimi literami. Jego prace mają niezwykłą, urzekającą kolorystykę.

Nikifor (Epifaniusz Drowniak), Malarz w drodze do pracy, akwarela papier, wym. 22,5 x 17 cm., lata trzydzieste XX w., Muzeum Nikifora w Krynicy-Zdroju – Odział Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu

Nikifor (Epifaniusz Drowniak), Urząd Gminy  w Krynicy, akwarela gwasz, papier, wym. 30,5 x 20 cm., lata czterdzieste-pięćdziesiąte XX w., Muzeum Nikifora w Krynicy-Zdroju – Odział Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu

Bilety i karnet na spotkania można kupić w zakładce ZGŁOSZENIA, która znajduje w prawym, górnym rogu strony (www.arttransfer.pl/zgloszenia). Pojedynczy bilet kosztuje 27 zł., koszt pakietu zawierającego 3 wykłady wynosi 68 zł. 

Wykład odbywać się będzie na platformie Zoom. Link do wykładu znajduje się na bilecie.

W razie pytań prosimy o kontakt na office@arttransfer.pl

Zapisz się do naszego newsletter

Wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynkę!