Menu

Warsztaty dla Seniorów

zdjecie 1c

Seniorzy są zazwyczaj postrzegani jako grupa osób po 65 roku życia. Wielu seniorów nadal prowadzi aktywnie życie zawodowe, niektórzy są na emeryturze, jednak większość z nich poszukuje możliwości rozwoju osobistego, chce być obecna w życiu społecznym, kulturalnym, rozumieć zmiany i być ich częścią. Są tacy, którzy po prostu lubią się uczyć, są ciekawi świata, ludzi, sztuki, muzyki, filozofii…

Poprzez kontakt ze sztuką, chcemy otworzyć dialog międzypokoleniowy, udostępniać wiedzę, ale także uczyć się od seniorów. Na spotkaniach organizowanych przez Fundację można opowiadać o swoich pasjach, uczyć się od innych, podróżować w czasie, bawić się i twórczo spędzać czas.

NASZE PROPOZYCJE:


  • Sztuki transferowanie – cykl wtorkowych spotkań poświęconych sztukom wizualnym:

Program spotkań, odbywających się w każdy wtorek w godz. 11.00 – 12.30 w gościnnym Pawilonie Sztuki przy ul. F. Kostrzewskiego 1 (domofon 131). Lokal znajduje się na parterze, blisko przystanku autobusowego „Kostrzewskiego” w kierunku Wilanowa, na ul. Sobieskiego. Dojazd: autobusy 116,166, 172,195. W spotkaniach mogą brać udział posiadacze karty podarunkowej ArtSenior.

Na każdym ostatnim spotkaniu w miesiącu losujemy nagrodę książkową wśród stałych bywalców 🙂

PROGRAM NOWEGO CYKLU (3 PAŹDZIERNIKA 2017 – 21 GRUDNIA 2017):

Zapisy: office@arttransfer.pl
Telefon: 513 525 045

Cena jednorazowego wejścia wynosi 25 zł

  • 3 października (WYKŁAD INAUGURACYJNY): Florencja – stolica włoskiego quattrocenta
    Wędrówką po historii miasta, jego mieszkańców, zabytków architektonicznych, rzeźbiarskich i malarskich rozpoczniemy naszą podróż przez epokę renesansu. Quattrocento przynosi Florencji okres największego rozkwitu.
    Poczynając od Masaccia, Brunelleschigo i Donatella, aż po Leonarda da Vinci i Michała Anioła – długo by można wyliczać osobowości artystyczne, które dojrzewały w piętnastowiecznej Florencji. Trudno też znaleźć inne miejsce, które w tym okresie wydało tak wiele ponadczasowych talentów. Rozwój tego jedynego w swoim rodzaju klimatu artystycznego w dużym stopniu zawdzięcza Florencja mecenatowi rodziny Medyceuszy.

  • 10 października: Andrea Mantegna 1431-1506
    Jest uważany za mistrza perspektywy. W swoich pracach stosował chwyty niezwykle śmiałe, jak obniżenie linii horyzontu poniżej dolnej granicy obrazu. Jego najsławniejszym dziełem jest dekoracja Camera degli Spozi w Mantui, wykonana dla dworu Gonzagów, gdzie na plafonie stosując tzw. żabią perspektywę, namalował dekorację trompe l’oeil, stwarzając iluzję okrągłego otworu, przez który widać niebo i obłoki.

  • 17 października: Bracia Gentile 1429-1507 i Giovanni 1430-1513 Bellini
    Gentile był uczniem Mantegni, działał głównie w Wenecji i uważany jest za ojca weduty weneckiej. W latach 1479–1480 przebywał na dworze sułtana w Turcji, gdzie namalował zachowany portret sułtana tureckiego, Mahometa II. Odwiedzający Wenecję w 1506 roku Albrecht Durer uznał Giovanniego Belliniego za najwybitniejszego weneckiego malarza. W swoich obrazach Giovanni wyzwolił taki kolor i światło, jakich przedtem nie widziano. Pejzaż szybko przestaje być u niego tylko tłem – w „ Przemienieniu” stanowi całkowicie wykończony, naturalny krajobraz z malarską wizją chmur, drzew, wzgórz i trawy.
  • 24 października: Renesans Północy: Bracia Jan van Eyck 1390-1441 i Hubert van Eyck 1370-1426
    Bracia van Eyck jako pierwsi zastosowali nowy sposób malowania, osiągając efekt świetlistości i nasyceni koloru poprzez nakładanie warstw laserunków ze specjalnym spoiwem olejno-żywicznym na białym, gładko kładzionym gruncie. Przeświecająca biel tego gruntu daje niespotykany efekt światła przechodzącego przez szkła witraży. Ta żmudna, czasochłonna technika zaprocentowała niezwykłą trwałością barw i jest nazywana jednym z sekretów Flamandów.
  • 31 października: Rogier van der Weyden 1400-1464
    Był malarzem dramatycznym, malarzem wielkiego patosu. Chętnie przedstawiał sceny z Nowego Testamentu, ekspresja nigdy jednak nie zaburza szlachetności i wzniosłego piękna postaci. Cierpienie i ból potrafi idealizować podobnie jak malarze włoscy.  Jego prace należą do największych rozmiarami wśród dzieł flamandzkich.
  • 7 listopada: Hans Memling 1430-1494
    Był uczniem Rogiera van der Weydena, szybko znalazł swój osobisty styl, pełen subtelnego wdzięku i liryzmu. Jego obrazy cieszyły się wielkim powodzeniem, przyniosły mu majątek, sławę i międzynarodową klientelę. Pod koniec XVIII w. powstała legenda dotycząca jego osoby. Głosiła ona, iż Memling był żołnierzem armii Karola Śmiałego. Znaleziono go rannego na progu szpitala św. Jana w Brugii. Aby odwdzięczyć się za otrzymaną opiekę artysta postanowił pozostać na usługach tej charytatywnej instytucji.
  •  14 listopada: Rafael Santi 1483-1520
    Nazywany był dzieckiem szczęścia. Szybko zyskał sławę i bogactwo. Jego dzieła malarskie tak się podobały, że nie mógł nastarczyć zamówieniom. Garnęli się do niego uczniowie, wielbili go kolejni papieże i zamożni zleceniodawcy, kochały go kobiety. Miał opinię uprzejmego i koleżeńskiego wobec innych artystów. Rywalizacja na terenie Rzymu z Michałem Aniołem, zdawała się nie dotykać jego osoby, on sam o starym mistrzu wyrażał się z szacunkiem.
  • 21 listopada: Michał Anioł 1475-1564
    Jego malarstwo( uznawał jedynie fresk) skupia się na figurze człowieka. Poprzez ciało ludzkie- wyolbrzymione, heroiczne, spotęgowane wypowiedział całą swoją wiedzę o świecie. Godność i moc człowieka, jego wzloty i upadki, cierpienie i namiętności – wszystkie te uczucia zostały przekazane poprzez portretowane ciało. Jego kształt we wszystkich możliwych ułożeniach, struktura mięśni i kośćca zostały przez artystę opanowane z przysłowiowym mistrzostwem.
  • 28 listopada: Leonardo da Vinci 1452-1519
    Opanował wszystkie dziedziny sztuki, ale za sztukę ukochaną uważał malarstwo. Uważał je za dyscyplinę najdoskonalszą, najtrudniejszą i o największych możliwościach poznawczych. Pozostawił niewiele obrazów, pojęcie o jego twórczości uzupełniają rysunki, których istnieje przeszło tysiąc. Dają one rozległe pojęcie o istocie jego talentu i postawie twórczej.
  •  5 grudnia: Wielcy Wenecjanie (1): Giorgione 1477-1510
    Skoro sztuka jest wiedzą- jak brzmiał jeden z dogmatów renesansu- to muzykę można nazwać siostrą malarstwa. Jest przecież technka poszukiwania harmonii i unikania dysonansu. Kontrapunkt przywędrował do Włoch z Niderlandów w tym samym czasie, co technika olejna, ale to Włosi wynaleźli pod koniec XV w. madrygał zwany „ muzyką słodką”. Po rozwiązaniu chóru Kaplicy Sykstyńskiej( 1521) głównym ośrodkiem muzyki polifonicznej stała się Wenecja. W wielu dziełach Giorgione pojawia się szczególne bliski artyście motyw muzyków. Wiadomo, że sam artysta wspaniale śpiewał i grał na lutni.
  • 12 grudnia: Wielcy Wenecjanie (2): Tycjan 1488/90-1576
    Był już za życia niezmiernie sławny, nie mógł podołać ilości zamówień. Malował głównie kobiety, a właściwie tylko ich piękne ciała- nagie boginie, odziane śmiertelniczki, królowe i kurtyzany, w pełnym rozkwicie ich urody, bez cienia życia duchowego na twarzy.
  • 19 grudnia: Wielcy Wenecjanie (3): Paolo Veronese 1528-1588
    Jako jedyny przedstawiciel szkoły weneckiej był specjalistą od wielkoformatowych fresków, z których najlepiej zachowane znajdują się w zbudowanej przez Palladia dla rodziny Barbaro willi Maser koło Treviso. Beztroska artysty w interpretowaniu scen biblijnych ściągnęła na niego  uwagę Trybunału Inkwizycji, przed którym stanął w 1573, aby wytłumaczyć się z zarzutów postawionych obrazowi  „Uczta w domu Lewiego”.

  • 21 grudnia: Spotkanie świąteczne z wykładem poświęconym życiu i twórczości Piotra Potworowskiego 1898-1962 (na specjalne życzenie p. Teresy Jakubowskiej, uczestniczki wykładów)
    Piotr Potworowski, warszawiak z urodzenia, studiował na krakowskiej ASP w klasie Józefa Pankiewicza. Związał się z Komitetem Paryskim i razem z innymi kapistami w 1924 roku wyjechał do Paryża. Z wszystkich członków Komitetu Paryskiego najwcześniej porzucił postimpresjonizm dla własnych poszukiwań. W swoich obrazach wprowadzał elementy geometrii, malarstwa materii a nawet informelu. Obrazy Potworowskiego, wyróżniające się kompozycją, były zawsze budowane w oparciu o harmonię barw. Często eksperymentował, by uzyskać najsubtelniejsze rozwiązania kolorystyczne. Stosował również technikę collage i wzbogacał obrazy o elementy fakturowe.

  • Między niebem a ziemią – najpiękniejsze kościoły barokowe w Warszawie:

Projekt jest przeznaczony dla osób w wieku 50+. Program zakłada przeprowadzenie cyklu 8 zajęć z historii sztuki na przykładzie najciekawszych kościołów warszawskich. Zajęcia trwają 2h i są podzielone na 2 części. Pierwsza, obejmuje oprowadzanie po kościele przez historyka sztuki, który opowiada o architekturze, wystroju i wyposażeniu danej świątyni, jak również o historii budowli w kontekście społeczno-historycznym. Drugą część stanowią warsztaty zbudowane wokół informacji wcześniej podanych wraz z odniesieniami do życia codziennego danej epoki.


  • Obraza obyczajów, czy sztuka – 8 wykładów przybliżających nowoczesne nurty w sztuce:

Program składa się z cyklu 8 wykładów, które poświęcone są polskiej i światowej sztuce współczesnej. Zapoznajemy Państwa z nowymi kierunkami, technikami, mediami i skandalizującym (niekiedy nawet obrazoburczymi) dziełami oraz działaniami artystycznymi. Przybliżamy Państwu prace oraz biografie modnych i powszechnie uznanych artystów, których dzieła na aukcjach osiągają zawrotne ceny, nawet w czasach kryzysu.


  • Malarska podróż z literaturą i sztuką:

Zapraszamy na cykl wykładów poświęconych największym twórcom malarstwa europejskiego. Opowiadamy o mało znanych faktach z biografii artystów, przytaczamy fragmenty korespondencji i opinii o dawnych i współczesnych mistrzach.


  • Warsztaty twórcze:

Cykl cotygodniowych warsztatów twórczych poświęconych malarstwu europejskiemu i sztuce Dalekiego Wschodu (Chiny, Japonia, Korea). Wspólnie będziemy się przyglądać różnym aspektom życia codziennego przedstawionym na obrazach artystów europejskich i dalekowschodnich na przestrzeni wieków. Dodatkową atrakcją naszego cyklu jest możliwość wzięcia udziału w warsztatach kaligrafii chińskiej.

IMG_4288Katsushika_Hokusai_-_Thirty-Six_Views_of_Mount_Fuji-_The_Great_Wave_Off_the_Coast_of_Kanagawa_-_Google_Art_Project

Każdy z warsztatów trwających 90 minut, składa się z części wykładowej, opartej o pokaz slajdów z wybranymi dziełami sztuki, i części twórczej, którą tworzą dyskusja na temat obejrzanych obrazów oraz zajęcia o charakterze plastyczno-zabawowym, przy dobrej kawie i herbacie.

Warsztaty odbywają się w gościnnym Pawilonie Sztuki przy ul. F. Kostrzewskiego 1 (domofon 131). Lokal znajduje się na parterze, blisko przystanku autobusowego „Kostrzewskiego” w kierunku Wilanowa, na ul. Sobieskiego. Dojazd: autobusy 116,166, 172,195. Zapewniamy wygodne miejsce, przyjazną, serdeczną atmosferę, porcję wiedzy o sztuce, radość z własnoręcznie wykonanych dzieł, a przede wszystkim dobrą zabawę w miłym gronie.

 

 

ZAPRASZAMY!