Menu

Warsztaty dla dzieci

Program zajęć 

Dzieci są bardzo wrażliwe na bodźce otaczającego ich świata. Dzieła sztuki, z którymi stykają się, silnie oddziałują na ich wyobraźnię i zdolności poznawcze. Edukacja przez sztukę stymuluje rozwój dziecka:

  • uczy spostrzegawczości i koncentracji
  • pobudza wyobraźnię oraz kreatywność
  • kształtuje wrażliwość estetyczną dostarczając wzorce piękna
  • a przede wszystkim skłania dzieci do własnych działań plastycznych

Prowadzone przez nas zajęcia uczą wrażliwości na barwę i kształt, samodzielnej oceny, poszukiwania sensu w dziele sztuki w oparciu o własne skojarzenia, szacunku do pracy oraz świadomości roli sztuki w życiu człowieka.
W ten sposób rozwijamy u „naszych” dzieci inteligencję i wrażliwość emocjonalną oraz przygotowujemy aby radośnie, z zaciekawieniem i bez obaw szły przez życie.

Programy składają się z modułów tematycznych, które mają za zadanie uwrażliwić dziecko na otaczający je świat poprzez wprowadzenie środków wyrazu plastycznego m.in. takich jak: linia, faktura, barwa, kompozycja, bryła, światło, jak i pokazania analizy obrazów i działań w przestrzeni. Podczas zajęć dzieci uczą się rozpoznawania, nazywania i interpretowania uczuć, emocji, zjawisk przyrody, odkrywają świat widziany oczyma artystów, mając możliwość jego poznawania w unikalny sposób. Językiem SZTUKI.

Nasz program nie zwiera ani dat ani innych informacji historycznych. Celowo nie koncentrujemy się na historii sztuki skupiając się na samej sztuce i tych aspektach świata, które są ilustrowane. Oczywiście dzieci, które  chcą wiedzieć więcej np. kto namalował obraz albo jaki jest jego tytuł, albo jakiej narodowości był artysta zawsze znajdą odpowiedzi u prowadzących zajęcia.

Każdemu tematowi  towarzyszy zestaw zabaw i warsztatów,  podczas których dzieci same stają się artystami malując, rysując, rzeźbiąc, tworząc własne dzieła sztuki.

Nasze ćwiczenia:

  • Rozwijają swobodę w posługiwaniu się linią i plamą, kształtem, barwą na płaszczyźnie i w przestrzeni w różnych technikach plastycznych
  • Uwrażliwiają dziecko na zjawiska otaczającej rzeczywistości, na światło, barwę, bryłę linię, fakturę, ruch, przestrzeń
  • Budują pierwsze kontakty z pięknem sztuki

WARSZTATY

  • trwają 45minut
  • Zajęcia odbywają się raz w tygodniu/ dwa razy w miesiącu
  • Liczba osób w grupie 12 – 15
  • Pracujemy w oparciu o laminowane reprodukcje w formacie A3 oraz obrazy wyświetlane z rzutnika
  • Dostarczamy wszelkie niezbędne materiały plastyczne.
  • W naszym zespole edukatorów są historycy sztuki, poloniści, kulturoznawcy, muzycy, artyści plastycy na co dzień pracujący z dziećmi między innymi w Muzeum Narodowym, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Królikarni, na Zamku Królewskim
  • cena zajęć jest zależna od ilości osób i języka zajęć ( prowadzimy zajęcia także po angielsku)

 

Jak artyści widzą świat

Proponujemy zajęcia z cyklu „ Jak artyści widzą świat?”. Jest to flagowy projekt Fundacji Art. Transfer, wielotorowo wprowadzający dzieci w świat sztuki, pojęć związanych ze sztuką, projekt, który uczy cieszyć się sztuką. Cykl ten obejmuje 10 spotkań poświęconych najróżniejszym aspektom życia codziennego, przedstawionym przez artystów malarzy na przestrzeni kilku wieków.

się co to jest sztuka użytkowa.

1.Artyści dowiemy się kim są ludzie, których prace nas zachwycają, wzruszają, skłaniają do śmiechu. Zajrzymy do pracowni artysty, poznamy metody pracy.

2.Zwierzęta – zobaczymy jak świat zwierząt i roślin widzą malarze i rzeźbiarze. Zastanowimy się jakie uczucia budzą w nas sportretowane zwierzęta.

3.Miasto – zastanowimy się dlaczego miasto ze swoją różnorodnością, pośpiechem i gwarem stało się fascynującym malarzy tematem. Nazwiemy różne elementy miasta, zastanowimy się z czego składa się miasto.

4.Zabawa – poznamy artystyczne przykłady obrazowania gier i sportów z różnych epok. Przypomnimy zapomniane zabawy i gry, które uwiecznili na swych dziełach dawni malarze.

5.Praca – przyjrzymy się jak artyści przedstawiali ludzi przy pracy. Zastanowimy się jak można przedstawić na obrazie ruch i wysiłek. Poznamy różne miejsca pracy, a nawet pracownię ze śpiącym lwem.

6.Uczucia – rozpoznamy i nazwiemy uczucia przedstawione na obrazach i rzeźbach. Spróbujemy wczuć się w emocje towarzyszące bohaterom obrazów.

7.Żywioły – przyjrzymy się jak artystom udało się uchwycić piękno i siłę czterech żywiołów: wody, ognia, ziemi, powietrza. Dowiemy się jak można namalować wiatr.

8.Rodzina – odwiedzimy kilka rodzin widzianych oczyma artystów. Zastanowimy się nad rolą poszczególnych członków rodziny, nad relacjami między rodzicami i dziećmi, które zainspirowały malarzy i rzeźbiarzy.

9.Moda i stroje – przyjrzymy się jak na przestrzeni wieków zmieniały się stroje, moda i ideał urody.

10. Sny i marzenia – zwrócimy uwagę na przekształcenia rzeczywistości jakich dokonują malarze. Odnajdziemy przyjemność w szukaniu powodów, dla których coś zostało namalowane inaczej niż realnie wygląda.

 

Wielcy malarze

Cykl zajęć zatytułowany” Wielcy artyści” poświęcony jest twórczości najsłynniejszych europejskich mistrzów sztuki.

1.Leonardo da Vinci – geniusz i wynalazca – poznamy artystę wyjątkowego, który miał mnóstwo zdolności, pomysłów i talentów i miał w sobie ogromną ciekawość świata.

2.Radość życia mistrza Bruegela – przyjrzymy się pracom, zwyczajom i zabawom wiejskim towarzyszącym kolejnym porom roku. Zastanowimy się nad cyklicznością zjawisk przyrody, związku ludzi z przyrodą.

3.Pędzle mistrza Rembrandta – popłyniemy żaglowcem w malarską podróż śladem holenderskich kupców, szlakiem przypraw, ziaren kawy i liści herbaty.

4.Tancerki pana Degas – poznamy malarza, który najbardziej lubił portretować tancerki i wyścigi konne.

5.Podróż na Tahiti z Paulem Gauguinem – poznamy historię niezwykłej podróży francuskiego malarza na Tahiti. Dowiemy się, że podróże były częsta inspiracją dla malarzy. Poznamy inną kulturę, krajobrazy i zwyczaje ludzi z wyspy. Oswoimy się z innością.

6.Autoportret z van Goghiem –pokażemy jak kolory mogą pokazywać emocje. Poznamy pojęcia: portret, autoportret, model, sztaluga, paleta.

7.Claude Monet i jego magiczny ogród – poznamy cechy malarstwa impresjonistycznego i cechy malarskie tego gatunku. Dowiemy się, że natura często bywa tematem malarskim.

8.Pablo Picasso i jego zwierzęta – poznamy artystę, który lubił malować byki igołębie. Zobaczymy jak można namalować postać z figur geometrycznych.

9.Geometryczne figury Paula Klee – poznamy artystę, który mawiał, że rysunek to kreska, która poszła na spacer. Poszukamy na jego obrazach figur geometrycznych. Poznamy pojęcie abstrakcji.

10.Fernand Leger i jego maszyny – poznamy artystę, którego fascynowały pracujące maszyny, który oprócz obrazów tworzył witraże i kręcił filmy. Dowiemy

 

Elementarz Sztuki Współczesnej

A jak asamblaż, E jak environment, F jak fotografia, czyli nauka alfabetu sztuki najnowszej z pomocą naszego Elementarza! To cykl zajęć z sukcesem zrealizowany we współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Wspólnie poznajemy najważniejsze kierunki i artystów sztuki współczesnej, a następnie tworzymy autorskie dzieła sztuki.

I – INSTALACJA

E – ENVIROMENT

A – ASAMBLAŻ, KOLAŻ

L – LAND – ART/ SZTUKA ZIEMII

W – SZTUKA WIDEO/ANIMACJA

G – GUERILLA ART, STREET ART, SZTUKA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ, URBAN GARDENING,

F – FOTOGRAFIA, SITODRUK, GRAFIKA, SZABLON

H – HAPPENING, PERFORMANCE, BODY ART

S – SOUND ART, NOWE MEDIA, MULTIMEDIA

O -OP – ART

 

Przygoda z architekturą

Cykl warsztatów, na których dzieci robią pierwsze kroki w kierunku poznania elementów architektury dawnej i współczesnej.

1. Zamki – poznajemy zamki z różnych epok. Dowiadujemy się jakie funkcje pełnił zamek, z jakich składał się pomieszczeń i kim byli jego mieszkańcy.

2.Schroniska górskie – zastanowimy się do czego służy schronisko, kto z niego korzysta. Przyjrzymy się jak kształt schroniska wpisuje się w otaczająca go przyrodę i jak przyroda wymusza na schroniskach kształty.

3.Materiały w architekturze – zastanowimy się z czego można zbudować dom? Obejrzymy domy z kamieni, cegieł, ziemi, lodu, trzciny i materiału i poznamy ich mieszkańców.

4.Miasto przyszłości – dowiemy się jak sto lat temu ludzie wyobrażali sobie miasta przyszłości, jak wyglądało to gdy nasi dziadkowie byli młodzi i jak wyobrażają sobie miasta przyszłości dzisiejsi architekci.

5.Kolory w architekturze – dowiemy się dlaczego Grecy malują swoje domy na biało, jakie kolory mają dachówki i dlaczego niektóre domy pokryte kafelkami wyglądają jak domki z pierników.

6. Calatrava – architekt marzyciel –dowiemy się czy można zbudować dom na wzór ludzkiego oka i czy budynki mogą wyglądać jak zwierzęta.

7.Modele –dowiemy się jak architekt przygotowuje się do pracy i co to model budynku, obejrzymy plan mieszkania i makietę osiedla domów.

8.Mój pokój –zajrzymy przez dziurkę od klucza do pokoju Alicji z Krainy Czarów, dowiemy się kto lubił czerwone tapety w kwiaty i jak wyglądał pokój van Gogha.

9.Domy z poczuciem humoru czyli spodki – sprawdzimy czy tylko kosmici mieszkają w spodkach,dowiemy się w jakim kraju urzędnicy pracują w spodku i czy można w spodku słuchać muzyki.

10.Ogrody i labirynty – zastanowimy się dlaczego lubimy ogrody,dowiemy się co to jest dywan z kwiatów i żywopłot, poszukamy niespodzianki w labiryncie z liści.

 

Kręci się koło barw

Cykl warsztatów poświęconych kolorom w sztuce.

1.Kolory w sztuce: niebieski – dowiemy się skąd się wzięła akwamaryna i czyje suknie wolno było kiedyś malować w tym kolorze. Poznamy pojęcie koloru zimnego i ciepłego.

2.Kolory w sztuce: zielony – poznamy symbolikę koloru zielonego na przestrzeni wieków, emocje, które budził i współczesne skojarzenia z kolorem zielonym, nauczymy się metafor posługujących się kolorami.

3.Kolory w sztuce: czerwony – poznamy historię najstarszego koloru używanego już przez ludzi pierwotnych, weźmiemy pod lupę pluskwiaka zwanego czerwcem polskim i dowiemy się skąd się wzięła nazwa koloru czerwonego.

4. Kolory w sztuce: żółty – ułożymy bukiet ze słoneczników, żonkili i kaczeńców, dowiemy się dlaczego Judasz nosi na obrazach żółty płaszcz, padnie też kilka słów o szafranie.

Kolory w sztuce: pomarańczowy – dowiemy się skąd się wzięła nazwa tego koloru, skąd przypłynęły do Europy pomarańcze i dynie, a także, co myślą o pomarańczowym buddyści.

6. Kolory w sztuce: fioletowy – powąchamy bukiecik fiołków Durera, obejrzymy fioletowe ogrody van Gogha i Moneta i dotkniemy fioletowej sukni carycy Katarzyny.

7. Kolory w sztuce: czarny – porozmawiamy o kolorze wyrzutków: czarnej owcy i czarnego kota, spotkamy smutną dziewczynkę z chryzantemami i dowiemy się czym są portrety cieniowe.

Świątek, piątek czy niedziela- cykl warsztatów na specjalne okazje

1.Anioły – poznajemy odmienność tradycji świątecznej z różnych regionów Polski, oglądamy wyobrażenia aniołów na freskach, obrazach i rzeźbach, dowiemy się kto śpiewał w chórze anielskim i czy Mahomet rozmawiał z aniołami.

2.Maski – dowiemy się dlaczego wenecjanie noszą maski w karnawale, jak wyglądała ulubiona maska faraona , jakie maski nosi się w Meksyku oraz jaką maskę wkłada szaman podczas plemiennej ceremonii.

3.Noc Świętojańska – opowiemy o tradycji obchodzenia Nocy Świętojańskiej, najkrótszym dniu w roku, poszukamy kwiatu paproci, będziemy pleść wianki z ziół i kwiatów, dowiemy się co to jest noc kupały.

4.Wiosenne porządki ze sztuką ludową – zastanowimy się czym jest sztuka ludowa, kim są ludzi, którzy ją tworzą, jak wyglądają dzieła sztuki ludowej. Przybliżymy elementy folkloru polskiego. Opowiemy o obracających się w czasie porach roku i zwyczajach z tym związanych.

5.Wielkanocne jaja pana Faberge – poznamy carską rodzinę, która na Wielkanoc obdarowywała się jajami wykonanymi z klejnotów, odwiedzimy warsztat złotniczy pana Faberge i obejrzymy konwalie o perłowych płatkach.

6.Dzień Matki ( warsztat rzeźbiarski)– zastanowimy się co mogą powiedzieć ręce, co to jest mowa ciała, co możemy przekazać gestem. Zamienimy się w artystów rzeźbiarzy, którzy ofiarują swoim mamom gipsowe odlewy własnych rąk.