Menu

MŁODOPOLSKI PRZEWRÓT

Zapraszamy od 20 września na cykl wykładów „Młodopolski przewrót”

Poniedziałki, godz. 20.00

Prowadzący: Paweł Bień

Pojedyncze bilety na spotkania  lub karnet na cały można kupić w zakładce ZGŁOSZENIA, która znajduje w prawym, górnym rogu strony (www.arttransfer.pl/zgloszenia). Pojedynczy bilet kosztuje 27 zł., koszt karnety na 6 wykładów wynosi 135 zł. Wykład odbywać się będzie na platformie Zoom. Link do wykładu znajduje się na bilecie. W razie pytań prosimy o kontakt na office@arttransfer.pl

Mianem Młodej Polski określa się bardzo szerokie spektrum artystycznych postaw, rozkwitających w opozycji do skostniałego akademizmu. Jakimi drogami podążali poszczególni artyści? – najlepiej sprawdzić to na poszczególnych przykładach ilustrujących nie tylko przewrót w podejściu do malarstwa, ale także grafiki.

 

20.09 Wielki mistrz małych obrazków – o malarstwie Jana Stanisławskiego.

27.09  Czuły ekspresjonista – o malarstwie Konrada Krzyżanowskiego

04.10  Potęga linii – o malarstwie Jana Rembowskiego 

11.10  Symbol i groteska – o malarstwie Witolda Wojtkiewicza

18.10  Symbol i secesja – o malarstwie i grafikach Edwarda Okunia

25.10  Sztukmistrz – o malarstwie i projektach Ferdynanda Ruszczyca

 

Wielki mistrz małych obrazków – o malarstwie Jana Stanisławskiego. 20.09

Nazywano go poetą zmierzchów i widziadlanych grusz – nie bez kozery. Jan Stanisławski potrafił oddać zmysłowość pejzażu w sposób niespotykany dotąd w polskiej sztuce. Kilkoma śmiałymi pociągnięciami pędzla wyczarowywał rozległe ukraińskie stepy i blask słońca na złoconych kopułach.

Jan Stanisławski, Bodiaki pod słońce, przed 1895, Muzeum Narodowe w Warszawie https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/510258

 

 

Czuły ekspresjonista – o malarstwie Konrada Krzyżanowskiego 27.09

Twórczość Konrada Krzyżanowskiego to jeden najciekawszych polskich przykładów recepcji wczesnego ekspresjonizmu. Niezrównana swada malarskiego gestu, zdolność budowania dramatycznego napięcia, wielka zręczność kompozycyjna i wrażliwość kolorystyczna powodują, że jego malarstwo mimo upływu czasu nadal silnie oddziałuje na odbiorców.

Konrad Krzyżanowski, Chłopka ( Baba ukraińska), Muzeum Narodowe w Warszawie https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/511078

 

 

Potęga linii – o malarstwie Jana Rembowskiego 4.10

Zachwycony stylistyką prac Stanisława Wyspiańskiego, młody Jan Rembowski skłaniał się ku secesyjnej ornamentalności. Jako żarliwy patriota, zyskał miano portrecisty legionów, a jego dojrzała twórczość oscyluje wokół symbolizmu. Jak zmieniało się dossier tego przedwcześnie zmarłego artysty – zobaczymy podczas wykładu.

Jan Rembowski, Portret żony, Muzeum Narodowe w Warszawie https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/763989

 

 

Symbol i groteska – o malarstwie Witolda Wojtkiewicza 11.10

Boy-Żeleński przyznał, że na początku XX wieku nikt nie traktował Wojtkiewicza poważnie. Jego prace określano jako dziwne i perwersyjne; nie wiedziano, jak zaklasyfikować te pełne groteski i tajemniczych metafor dzieła. Dziś twórczość autora „Cyrków” oceniana jest jako jedno z najświetniejszych artystycznych dokonań młodopolskiego malarstwa i grafiki.

Witold Wojtkiewicz, Orszak, z cyklu „Z dziecięcych póz”, Muzeum Narodowe w Warszawie https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/525265

 

 

Symbol i secesja – o malarstwie i grafikach Edwarda Okunia 18.10

Edward Okuń działał jako malarz i grafik, w obu dyscyplinach święcąc zasłużone sukcesy. Jego bezpretensjonalnie dekoracyjne winiety zapisały się w historii polskiej grafiki użytkowej, a nastrojowe malarstwo zaskarbiło talentowi artysty liczne grono wielbicieli także poza granicami kraju. 

Edward Okuń, My i wojna, Muzeum Narodowe w Warszawie https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/509479

 

 

Sztukmistrz – o malarstwie i projektach Ferdynanda Ruszczyca 25.10

Ferdynand Ruszczyc był artystą wszechstronnym. Malował, rysował, projektował; wykładał na wileńskim uniwersytecie i odkrył jedną z największych gwiazd rodzimej fotografii – Jana Bułhaka. W dorobku artysty-ziemianina znalazły się nie tylko pejzaże, ale także liczne rysunki dokumentujące wnikliwość, z jaką analizował otaczającą go rzeczywistość.

Ferdynand Ruszczyc, Stare jabłonie, Muzeum Narodowe w Warszawie https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/509532

 

 

Prowadzący: Paweł Bień

Historyk sztuki, kulturoznawca, poeta. Ukończył Międzyobszarowe Indywidualne Studia Humanistyczne i Społeczne na uniwersytetach Wrocławskim i Warszawskim. Stale współpracuje z Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Gościnnie wykładał m. in. w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, biurach wystaw artystycznych oraz kilkunastu Uniwersytetach Trzeciego Wieku. Autor książki poetyckiej „Światłoczułość” (Łódź, 2021).

Zapisz się do naszego newsletter

Wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynkę!