Menu

DEKADY KONTRASTÓW

Zapraszamy od 8 listopada na cykl wykładów „Dekady kontrastów”

Poniedziałki godz. 20.00

Prowadzący: Paweł Bień

Pojedyncze bilety na spotkania  lub karnet na cały można kupić w zakładce ZGŁOSZENIA, która znajduje w prawym, górnym rogu strony (www.arttransfer.pl/zgloszenia). Pojedynczy bilet kosztuje 27 zł., koszt karnety na 6 wykładów wynosi 135 zł. Wykład odbywać się będzie na platformie Zoom. Link do wykładu znajduje się na bilecie. W razie pytań prosimy o kontakt na office@arttransfer.pl

II Rzeczpospolita to zaledwie dwie dekady z dziejów XX wieku, ale artystyczne dokonania tamtego czasu okazały się brzemienne w skutki na długie lata. Pomiędzy dwiema wojnami światowymi napisano epilog młodopolskiej tradycji i rozpoczęto drogę awangardy, a pomiędzy tymi skrajnymi postawami ulokowała się cała plejada artystów wyznających stanowiska kompromisowe między tradycją a nowoczesnością. 

 

08.11 Księżniczka polskiego malarstwa – o pracach Zofii Stryjeńskiej

15.11 Bajka i przemysł – o malarstwie Rafała Malczewskiego

22.11 Dla władzy, salonu i miasta – o rzeźbach Edwarda Wittiga i Henryka Kuny 

29.11 Między renesansem a awangardą – o pracach Eugeniusza Zaka

06.12  Metamorfozy – o malarstwie i grafice Tymona Niesiołowskiego

13.12 Koryfeusz awangardy – o malarstwie Henryka Berlewiego

 

 

Księżniczka polskiego malarstwa – o pracach Zofii Stryjeńskiej 08.11

Ekscentryczna i pełna żywiołowego temperamentu Zofia Stryjeńska nie tylko rozsadzała ustalone schematy obyczajowe

ale także wytworzyła unikatowy język malarski, w którym czerpane z tradycji wątki przedstawiała w manierze wiele zawdzięczającej nowym osiągnięciom; pokazała, że tradycja może być nowoczesna, a nowoczesność – przejść do kanonu.

Zofia Stryjeńska,Woda, 1928, Muzeum Narodowe w Warszawie. https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/512287

 

 

Bajka i przemysł – o malarstwie Rafała Malczewskiego 15.11

Rafał Malczewski był jednym z czołowych przedstawicieli zakopiańskiej bohemy. W czasie wolnym od narciarstwa i wspinaczki, od przyjęć u Witkacego, dyskusji u Zamoyskiego i wieczorków u Szymanowskiego, wzorem swojego ojca sięgał po farby albo kredki, kreując świat baśniowych pejzaży lub dokumentując techniczne osiągnięcia II Rzeczpospolitej.

Rafał Malczewski, Zapora rośnie. Rożnów, 1938 Muzeum Narodowe w Warszawie. https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/512195

 

 

Dla władzy, salonu i miasta – o rzeźbach Edwarda Wittiga i Henryka Kuny 22.11

Kuna i Wittig to nazwiska czołowych rzeźbiarzy polskich okresu międzywojennego. Choć wiele ich łączy, a w życiorysach artystów znajdziemy punkty wspólne, prezentowali odmienną estetykę, pozostając na usługach władzy, salonu lub pracując w trosce o estetykę przestrzeni publicznych.

Henryk Kuna, Głowa kobiety z koralami, Muzeum Narodowe w Warszawie. https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/1400562

 

 

Między renesansem a awangardą – o pracach Eugeniusza Zaka 29.11

Twórczość przedwcześnie zmarłego Eugeniusza Zaka prezentuje zdumiewająco szeroką gamę artystycznych odniesień i fascynacji. Wśród jego mistrzów znaleźli się zarówno renesansowi mistrzowie, jak i współcześni awangardziści. Niezależnie od źródeł inspiracji – zawsze nadawał swoim pracom piętno indywidualności, dzięki czemu uznawany jest za jednego z najciekawszych przedstawicieli tzw. Ecole de Paris.

Eugeniusz Zak, Tancerz (Pajac), 1921, Muzeum Narodowe w Warszawie. https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/515193

 

Metamorfozy – o malarstwie i grafice Tymona Niesiołowskiego 06.12

Tymon Niesiołowski był artystycznym Proteuszem – co kilka lat jego twórczość ewoluowała, przechodząc od młodopolskich fascynacji Słowackim i Wyspiańskim, przez międzywojenny formizm i neoklasycyzm, aż po powojenne prace przyznające prymat wysmakowanej, melodyjnie prowadzonej linii.

Tymon Niesiołowski, Półakt dziewczyny z grzebieniem w ręku,1922, Muzeum Narodowe w Warszawie. https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/512616

 

 

Koryfeusz awangardy – o malarstwie Henryka Berlewiego 13.12

Niewielu artystów tak zelektryzowało polską krytykę artystyczną lat 20. XX wieku jak Henryk Berlewi, pokazujący, że wielka sztuka może składać się z kilku figur malowanych od szablonu, a salon samochodowy to znakomita przestrzeń ekspozycyjna. Wieścił, że dobra sztuka ma być tania, a artysta musi wyzbyć się sentymentalizmu. Czy teoria mogła znaleźć odbicie w praktyce?

Henryk Berlewi, Koło i kwadrat w przestrzeni, 1923, Muzeum Narodowe w Warszawie. https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/642936

 

 

Prowadzący: Paweł Bień

Historyk sztuki, kulturoznawca, poeta. Ukończył Międzyobszarowe Indywidualne Studia Humanistyczne i Społeczne na uniwersytetach Wrocławskim i Warszawskim. Stale współpracuje z Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Gościnnie wykładał m. in. w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, biurach wystaw artystycznych oraz kilkunastu Uniwersytetach Trzeciego Wieku. Autor książki poetyckiej „Światłoczułość” (Łódź, 2021).

Zapisz się do naszego newsletter

Wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynkę!