Menu

CZARNO-BIAŁY ŚWIAT

Zapraszamy od 4 listopada na cykl wykładów „Czarno-biały świat”

czwartki, godzina 20.00

prowadząca: Ewa Szachowska

Pojedyncze bilety na spotkania  lub karnet na cały można kupić w zakładce ZGŁOSZENIA, która znajduje w prawym, górnym rogu strony (www.arttransfer.pl/zgloszenia). Pojedynczy bilet kosztuje 27 zł., koszt karnety na 6 wykładów wynosi 135 zł. Wykład odbywać się będzie na platformie Zoom. Link do wykładu znajduje się na bilecie. W razie pytań prosimy o kontakt na office@arttransfer.pl

Cykl sześciu wykładów poświęconych pracom rysunkowym i graficznym artystów, którzy stali się wirtuozami czarnej kreski. Ilustracje wykonane przez Aubreya Beardsleya do książkowego wydania sztuki teatralnej Salome autorstwa Oskara Wilde’a to kwintesencja angielskiego Art Nouveau, mieszanka dekadencji, erotyzmu i groteski. Ekspresjoniści z awangardowej grupy „Die Brücke” sięgną w swoich inspiracjach do prac graficznych Albrechta Dürera i przekażą swoje nowoczesne emocje w starej technice drzeworytu. Cykle grafik niemieckiej artystki Käthe Kollwitz opowiadają o rzeczach najtrudniejszych, o głodzie, bezradności i wojnie w przejmujący, empatyczny sposób. M.C Escher gra ze swoją i naszą wyobraźnią, bawi się perspektywą, lustrzanymi odbiciami, tworzy przestrzenie i figury niemożliwe. Ten zafascynowany Italią Holender stworzy również jedne z najbardziej sugestywnych graficznych pejzaży południa Włoch. Prace Henryka Berlewiego to fascynujące początki polskiej grafiki użytkowej i nowoczesnej typografii. Max Ernst, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli surrealizmu nie przestaje zadziwiać swoją prawdziwie rewolucyjną odkrywczością w dziedzinie nowych technik graficznych.

 

 

04.11 – Aubrey Beardsley( 1872-1898), angielska dekadencja

18.11 – Grupa „Die Brücke”, emocje wyryte dłutem drzeworytnika

25.11 – Käthe Kollwitz( 1867-1945), sztuka zaangażowana społecznie

02.12 – M.C. Escher( 1898-1972), matematyczna precyzja

09.12 – Henryk Berlewi( 1894-1967), od mechanofaktury do nowoczesnej typografii

16.12 – Max Ernst( 1891-1976), niestrudzony badacz wyobraźni

 

04.11 – Aubrey Beardsley( 1872-1898), angielska dekadencja

Od dzieciństwa towarzyszyła mu świadomość, że jego życie nie będzie długie, zmarł na gruźlicę w wieku 25 lat. Miał wewnętrzny przymus rysowania, niestrudzenie zapełniał kartki misternymi arabeskami czarno-białych rysunków, którymi zaszokował i zachwycił późno wiktoriański Londyn. Współcześni nie potrafili mu wybaczyć przyjaźni z Oscarem Wildem. Pełne erotyki i humoru, nie stroniące od groteski, efektowne a zarazem szalenie eleganckie prace przysporzyły mu wielbicieli na całym świecie. Lata 90. XIX wieku zostały nazwane w historii sztuki angielskiej „okresem Beardsleya”.

Aubrey Beardsley, The Climax from the illustrations for Salomé, 1893-4

 

 

18.11 – Grupa „Die Brücke”, emocje wyryte dłutem drzeworytnika

Koniec XIX i początek XX wieku przynosi zainteresowanie sztuką plemienną, twórczością ludową i średniowieczną. W tych obszarach sztuki poszukiwano wzorów czystych działań twórczych nie skażonych cywilizacją, nie dotkniętych znienawidzonym akademizmem. W 1905 roku w Dreźnie zawiązało się artystyczne ugrupowanie „Die Brücke” (Most), stworzone przez grupę przyjaciół, studentów miejscowego wydziału architektury, do którego należeli: Ernst Ludwik Kirchner, Erich Heckel, Karl Schmidt Rottluff i Fritz Bleyl. Z czasem do grupy dołączyli Emil Nolde, Max Pechstein i Otto Muller. Sześć lat później, po przeprowadzce drezdeńskich ekspresjonistów do Berlina grupa zyskała duży rozgłos. Niezwykle ważną rolę w rozwoju twórczości artystów związanych z „Die Brücke” odegrała grafika. Ulubioną techniką grupy stał się drzeworyt. Długie, kanciaste, ostro łamane kreski, kontrastowo zestawiane duże płaszczyzny czerni i bieli, wreszcie deformacje postaci, zmiany proporcji, odrzucenie linearnej perspektywy dały drzeworytom członków grupy niezwykłą siłę wyrazu.

Ernst Ludwig Kirchner, Dancer with Raised Skirt, 1910, drzeworyt

 

25.11 – Käthe Kollwitz( 1867-1945), sztuka zaangażowana społecznie

Käthe Kollwitz to jedna z najważniejszych niemieckich artystek pierwszej połowy XX wieku znana przede wszystkim ze swoich akwafort i drzeworytów zebranych w serie prac. Jako żona lekarza praktykującego wśród najuboższych była szczególnie wyczulona na los najsłabszych, kobiet i dzieci. Jako matka przeżyła w czasie pierwszej wojny doświadczenie straty, które uczyniło z niej pacyfistkę. „Moim obowiązkiem jest opowiadać o piętrzącym się wysoko cierpieniu ludzkości – stwierdziła kiedyś – to jest moje zadanie, które nie jest łatwe do wykonania”. W latach trzydziestych jej pacyfistyczne, krytyczne pod względem społecznym i politycznym prace zostały uznane przez nazistów za sztukę zdegenerowaną i zostały usunięte z muzeów. Dziś jej prace znajdują się w kolekcjach najważniejszych muzeów świata, miedzy innymi Art Institute of Chicago, The Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Käthe Kollwitz Museum w Berlinie oraz w Albertinie w Wiedniu.

Käthe Kollwitz, The Mothers, from series War, 1921-1922, Woodcut, 47,2 x 66,4 cm, The Museum of Modern Art, New York

 

 

02.12 – M.C. Escher( 1898-1972), matematyczna precyzja

Urodzony w małym mieście Leeuwarden na północy Holandii, Maurits Cornelis Escher, lata szkolne, które określił jako piekło, spędził w Arnhem. Kilkadziesiąt lat później wykonał szereg prac graficznych przedstawiających dramatyczne w nastroju wersje schodów instytucji, do których tak często wchodził jako chłopiec. Podobieństwo między istniejącymi do dziś szkolnymi schodami a strukturami znanymi z grafik Eschera jest niezwykłe.

Miał zostać architektem, ale wybrał zawód artysty. W dorosłym życiu łączył podróże, kiedy szkicował i wymyślał pomysły na przyszłe prace z długim pobytem w domu, gdzie słuchając muzyki Bacha prowadził niezwykle uporządkowane życie. Szczególnie ważne okazały się jego dwie wizyty w mauretańskim pałacu Alhambra w Granadzie, które naprowadziły go na trop jego późniejszej wieloletniej fascynacji, jaką była teselacja wzorów. W 1944 roku artysta pisał w liście do bratanka: „Na pierwszym miejscu w pracy stawiam dopełniający się bez reszty regularny podział płaszczyzny. We wszystkich rysunkach z ostatnich kilku lat pokrywam ją całkowicie przystającymi figurami, nie pozostawiając ani kawałka wolnej przestrzeni; moje rysunki nie maja końca i powtarzają się na nich bez przerwy te same elementy”. W latach 60. prace Eschera zyskały dużą popularność, ponieważ hipisi zachwycali się ich rzekomo „psychodelicznymi” właściwościami. Jednak kiedy Mick Jagger napisał do „Maurits’a”, prosząc o pozwolenie na wykorzystanie jednej z jego prac na okładce albumu Rolling Stonesów z 1969: Through the Past, Darkly, Escher odmówił, informując asystenta gwiazdy rocka: „Proszę, powiedz panu Jaggerowi, że nie jestem dla niego Mauritsem”.

Maurits Cornelis Escher, Bond of Union, 1956, litografia

 

 

09.12 – Henryk Berlewi( 1894-1967), od mechanofaktury do nowoczesnej typografii

Henryk Berlewi, malarz i grafik, należał do najbardziej awangardowego nurtu polskiej sztuki nowoczesnej. Był mocno związany z artystyczną europejską awangardą. W latach dwudziestych wystawiał i przebywał w Berlinie. Jako teoretyk sztuki w 1924 r. ogłosił manifest  „Mechano-Faktura”, w którym odrzucił malarstwo iluzji przestrzennej na rzecz dwuwymiarowości płócien. Ograniczał skalę barw do białej, czarnej i czerwonej, wprowadził do swojej sztuki możliwość posługiwania się szablonami. W 1928 r. zamieszkał na stałe w Paryżu.  Został uznany za prekursora op-artu i minimal-artu. Jego biografia to opowieść o początkach awangardowej grafiki użytkowej i typografii w Polsce.

Henryk Berlewi, plakat wystawy w Institut Francais de Berlin, 1964

 

 

16.12 – Max Ernst( 1891-1976), niestrudzony badacz wyobraźni

Tego wybitnego artysty niemieckiego pochodzenia nie trzeba zapewne przedstawiać. Ukończył studia filozoficzne w Bonn, ale wkrótce całkowicie poświecił się malarstwu, będąc w tej dziedzinie pełnym rzadkiej inwencji samoukiem. Swoją przygodę z artystyczną awangardą rozpoczął jako aktywny uczestnik dadaistycznych wystąpień i założyciel grupy Dada w Kolonii. W latach 20. XX wieku zamieszkał w Paryżu, gdzie stał się ważną postacią w ruchu surrealistycznym skupionym wokół André Bretona. Już wtedy zaczął publikować prace graficzne na łamach surrealistycznych periodyków. Został uznany za wynalazcę podstawowych surrealistycznych technik, zapewniających automatyzm tworzenia – collage’u, frottage’u i grattage’u – którymi potrafił operować z niezrównanym mistrzostwem. Powieści-kolaże: La femme 100 têtes( 1929), Mr. Knife and Miss Fork( 1931) i Une Semaine de Bonté( 1934), a także ilustracje do tomików poezji Paula Éluarda, przyjaciela artysty przyniosą mu międzynarodową sławę.

Max Ernst, Une Semaine de Bonte Oedipe, tablica 113, kolaż

 

 

Prowadząca: Ewa Szachowska

Arteterapeutka, koordynatorka i autorka projektów edukacyjnych oraz wieloletnia współpracowniczka Fundacji Art Transfer (od 2013 roku).  Współpracuje z Muzeum Sztuki Nowoczesnej nad Wisłą przy projekcie Dojrzali Wspaniali. Prowadzi warsztaty, oprowadzania, wykłady i różnorodne działania edukacyjne wykorzystujące medium sztuki, dedykowane głównie dorosłym, szczególnie seniorom, także  osobom z niepełnosprawnością i dzieciom. Pasjonatka historii sztuki – z wykształcenia i z zamiłowania. Zajmuje się edukacją przez sztukę i arteterapią zarówno od strony koncepcyjnej, jak i warsztatowej. Prowadzi także warsztaty i pracuje jako przewodnik w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego.

Zapisz się do naszego newsletter

Wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynkę!